Hitzaldia eta mahai-ingurua: “Adimen artifizialaren erabilera etikoa komunikabideetan”

Hitzaldia eta mahai-ingurua:
2024/06/05
Garate aretoa. Unibertsitate etorbidea 24 48007 Bilbao

Adimen artifizialaren erabilera etikoa komunikabideetan

Ongi etorria:
Elena Auzmendi,
Deustuko Unibertsitateko Ikaskuntzako eta Eraldaketa Digitaleko errektoreordea

Aurkezlea eta moderatzailea:

Ainara Larrondo,  EHUko Kazetaritza saileko irakaslea eta Gureiker ikertaldeko arduraduna.

HITZALDIA: (25 minutu)
Andrea Ciucci, Adimen Artifizialean eta Humanismoan aditua, Bizitzarako Akademia Pontifizioko idazkaria (Vatikanoa).

MAHAI-INGURUA:

Ramon Salaverria, kazetaria eta kazetaritzako katedraduna. Europako Zientzien Akademiako kidea. Aitzindaria da kazetaritza digitalaren azterketan.

Mario Hernández Ramos, Madrilgo Unibertsitate Complutenseko Konstituzio Zuzenbideko irakaslea. AAko Batzordeko kidea Europako Kontseiluan.

Andrea Ciucci, Adimen Artifizialean eta Humanismoan aditua, Bizitzarako Akademia Pontifizioko idazkaria (Vatikanoa).

Carmela Ríos Calvo, telebistako albistegietan esperientzia luzea duen kazetariak. 2011tik kazetaritza sareetan lantzen du. Zutabegilea da El Pais-en, desinformazioan aditua, eta unibertsitateko irakaslea sare sozialetan eta egiaztatze-tresnetan.

- Publikoaren galderak
– Ekitaldiaren amaiera.

Urte luze bateko lanaren ondoren, euskal komunikabideek, hiru unibertsitateek (UPV-EHU, Mondragon eta Deustuko Unibertsitatea), Estatuko beste aditu eta unibertsitate batzuekin lankidetzan, “Komunikabideetan Adimen Artifizialaren erabilera etikorako” dekalogo bat egin dute.

Dekalogoaren ildo nagusiak ezagutarazteaz gain, hitzaldi eta mahai-inguru honetan erabateko garrantzia eta kezka duen gai batean sakontzen saiatuko gara arlo profesional guztietan, baita Komunikazioan, Kazetaritzan, Prentsa Askatasunean, Informazio Askatasunean eta Giza Eskubideen defentsan ere.

Adimen artifizialaren tresna eta aplikazio berriek eragin sakona dute gizartean, eta duela gutxira arte nekez imajina zitezkeen erabilera-aukerak eskaintzen dizkiote publiko zabalari. Zaila da aurreikustea nola eragingo duen horrek eremu guztietan, baina badakigu zeharkako eragina izango duela, sistematikoa eta sakona giza jarduera guztietan.

Adimen artifizialaren kontzeptua ez da, berez, berria, baina potentzia informatikoan egindako aurrerapenek, datu kopuru handien eskuragarritasunak eta algoritmo berriek ahalbidetu dute azken urteetan aurrerapen handiak egitea. AAk gizartean duen eragin integralaren aurrean, erregulazioa eta etika funtsezko zutabe bihurtzen dira aurrerapen teknologiko segurua eta gizadiarentzat onuragarria izango dena ziurtatzeko.

Ezin dugu alde batera utzi AAk aukera ematen diela kazetariei makrodatuekin lan egiteko eta informazio iturriak eta iturri instituzionalak sistematikoki berrikusteko; horri esker, informazio berritzaileak eskura daitezkeela eta, gainera, edukiak aldi berean ekoizteko aukera ematen duela, formatu desberdinetan (testua, irudia, bideoa, etab.) eta hainbat hizkuntzatan. Hala ere, ziurgabetasuna dago egile-eskubideen kudeaketari, egiletzaren esleipenari, lan-baldintzetan dituen ondorioei eta kazetaritza-lanbidearen etorkizunari berari dagokienez.

Horregatik guztiagatik, beharrezkoa ikusi dugu dekalogo multifokal bat argitaratzea, komunikabideei eta profesionalei AAko tresna horiek aplikatzen laguntzeko, kazetaritzaren etikatik, hedabideen erantzukizun editorialetik, gardentasunetik eta eduki benetako eta sintetikoen desberdintasunen aitortzatik abiatuta. Saio honetan, kazetaritzako lanbidearen balio arauemaileak eta etikoak tresna horiekin nola ezar daitezkeen eta horiekin sortzen diren edukiak eztabaidatuko dira.

IZENA EMAN ESTEKA HONEN BIDEZ